Samenwerking met ouders en ketenpartners
Vormgeven aan passend onderwijs kunnen we alleen in samenwerking met ouders, gemeenten en andere partners.
Samenwerking met ouders
We vinden het belangrijk dat ouders in de regio duidelijke informatie kunnen vinden en weten waar zij terecht kunnen met vragen. Communicatie met ouders over passend onderwijs op schoolniveau is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van scholen. Scholen informeren ouders bijvoorbeeld via (nieuws)brieven en nemen de ondersteuningsroute op in hun schoolgids. Ook plaatst elke school een actueel schoolondersteuningsprofiel (SOP) op de website.
Op deze manier zijn ouders ook betrokken:
- Ouders hebben via de ondersteuningsplanraad (OPR) instemmingsrecht op het ondersteuningsplan.
- Voor een leerling die extra ondersteuning ontvangt wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Dit OPP ontwikkelt de school samen met de ouders. De school stelt het OPP vast nadat er instemming is van ouders op het handelingsdeel van het OPP.
- Wanneer extra ondersteuning gewenst is voor een leerling is er een bespreking. Hiervoor is expliciete toestemming van de ouders nodig. Dat is ook het geval als een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd wordt.
- We hebben een ouder- en jeugdsteunpunt waar ouders terecht kunnen.
Samenwerking met gemeenten
Binnen SWV VO 22.03 werken we samen met vijf gemeenten. Ons gedeelde uitgangspunt op samenwerken is ‘lokaal waar het kan en regionaal waar nodig’.
Om alle jongeren optimale ontwikkelkansen te bieden, stellen we een gezamenlijke uitvoeringsagenda op. De thema’s waar we in de periode 2021-2025 samen op in willen zetten zijn:
- samenwerking onderwijs en jeugdhulp in de vorm van OZA’s
- voorkomen van thuiszitters
- geen of terugdringen wachtlijsten jeugdhulp