Er wordt binnen de scholen onverminderd hard doorgewerkt aan het versterken van de kwaliteit van het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. De eerste helft van dit schooljaar heeft vooral in het teken gestaan van de signalering van (hoog)begaafde leerlingen. Niet alleen is het signaleren een voorwaarde voor een passend aanbod, ook zal een duidelijk beschreven signaleringsprocedure een verplicht onderdeel zijn van de landelijke norm voor basisondersteuning die op 22 november ‘24 is aangeboden aan de Tweede Kamer. En dat is niet voor niks.
Uit recent onderzoek van Scaliq (Onderzoek (on)gezien, sept 2024) blijkt dat slechts 2,64% van de leerlingen in het basisonderwijs gesignaleerd wordt. Dit betekent dat veel leerlingen het voortgezet onderwijs instromen, zonder dat hun grote leerpotentieel bekend is. Dit vormt een risico op een mismatch tussen de onderwijsbehoeften en het onderwijsaanbod van leerlingen. Deze mismatch kan leiden tot verveling, afname van motivatie en welbevinden, onderpresteren, sociaal-emotionele problemen en schooluitval. Scholen buigen zich daarom over de vraag hoe zij deze groep goed in beeld krijgen om aan te kunnen sluiten bij wat de leerlingen nodig hebben.
Steeds vaker gebeurt dit aansluiten vanuit een inclusief perspectief: hoe kunnen wij het onderwijs voor álle leerlingen versterken, waar ook de groep (hoog)begaafde leerlingen van profiteert? Een voorbeeld hiervan is: het standaard kunnen aanbieden van een compactroute en verrijkingsstof per vak voor élke leerling die hier behoefte aan heeft.
De tweede helft van dit schooljaar gaan we onderzoeken welke voordelen we kunnen halen uit een nauwere samenwerking met het primair onderwijs en de jeugdhulp/gemeenten. Hoe kan deze samenwerking bijdragen aan nog beter onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen?
In het Jaarverslag HB 2023-2024 swv vo 22.03 kunt u de resultaten van het projectplan van vorig schooljaar lezen.
Anne Wil Nieborg, projectleider (hoog)begaafdheid SWV VO 22.03